Naturskyddsföreningens synpunkter på Skanskas samrådsunderlag för tillstånd av ny täktverksamhet mm.

Skanska Industrial Solutions AB har startat processen med att söka tillstånd till täktverksamhet m.m. enligt 7 och 9 kap. miljöbalken
inom fastigheterna Skövde 4:15, 4:16 och 4:66 i Skövde kommun. I denna ansökningsprocess inkluderas tillståndsansökan om att bygga en ny lastbilsväg rakt genom riksintresset och Natura 2000-området Ryds ängar. Naturskyddsförningen i Skaraborg och i Skövde har som ett led i denna process lämnat in synpunkter på det avgränsningssamråd som Skanska upprättat. Ni kan läsa våra synpunkter HÄR. Självklart anser vi det helt oacceptabelt att anlägga en väg för tung trafik genom ett av Sveriges mest skyddade naturområden, något som också enligt Miljöbalken är förbjudet då detta kommer försvåra att upprätthålla eller skapa gynnsam bevarandestatus för områdets naturtyper och arter.