Populär vandring i orkidéparadiset Nohlmarken

Ljuvliga blomstrande Nohlmarken

70 personer deltog när Skövde naturskyddsförening guidade i det fantastiska orkidéparadiset Nohlmarken, strax söder om Skövde. I år blommar det enorma mängder av kärrknipprot, men även andra arter som brudsporre, skogsnycklar och honungsblomster. Vandringen uppmärksammades med ett fint reportage i SLA, de bilder nedan. Guider var Kurt-Anders Johansson, Rolf-Göran Karlsson och Ingvar Fredriksson.

Nohlmarken är idag ett reservat som tack vare ideella insatser för cirka 30 år sedan restaurerades vilket gjort att detta orkidéparadis idag finns kvar. Nohlmarken kan vara Västergötlands vackraste äng, med över 17  olika orkidéarter samt en mängd andra örter som kärrspira, natt och dag, högskallra, tätört och majviva. Ängen har också uppmärksammats av Sveriges radios program Naturmorgon som sände direkt från Nohlmarken 17 maj 2014. Här kan ni lyssna till denna sändning där flera personer från Skövde Naturskyddsförening deltog.

Skövde naturskyddsförenings ordförande Kurt-Anders Johansson på förstasida av SLA

SLA_20160628_