Cykelfixarkvällen 12 apr

Cykeln har blivit allt viktigare som fordon. Att färdas med cykel är bra för miljö, klimat och hälsa. En cykel ska vara lätt att cykla på och vara trafiksäker. Detta var ämnet för den cykelfixarkväll som Skövde Naturskyddsförening anordnade tillsammans med Team Sportia.

Butikspersonalen berättade att det är viktigt att vårda och utrusta cykeln på rätt sätt. Att hålla kedjan och andra delar rena är viktigt, likaså att belysningen fungerar samt att reflexer finns fram, bak och även på sidan av hjulen. Vi fick också tips på skilda typer av däck samt hur punkteringar bör hanteras. Dubbdäck är det bästa för vintercykling. Cykelhjälmar med olika utformning visades.

Under kvällen berättade trafikingenjör Patrik Gustafsson från Skövde kommun om arbetet med att göra det lättare och trafiksäkrare för cyklister i Skövde kommun. Att cykla i Skövde är ett snabbt sätt att ta sig till jobb, skola eller nöjen. Avstånden är korta och via cykelvägarna tar man sig smidigare genom staden än med bil. Nyligen har kommunen satt upp skyltning med angivelse av hur lång tid det tar att cykla till olika målpunkter. På den nya cykelkartan finns stadens cykelleder markerade.

Erfarenheter av hur det är att cykla i Skövde utbyttes mellan deltagarna i fixarkvällen. Nu är det bara att plocka fram cykeln för utfärder i stan eller på landet eller fortsätta cykla för de som vintercyklar!