Skrivelse till kommunstyrelsen

Enligt den Energi- och klimatplan 2021–2030 som Skövde kommun antog år 2021 är en av de bärande delarna att utarbeta en färdplan med konkreta åtgärder. Som ett led i detta framgår också att en referensgrupp ska bildas, bestående av representanter från akademin, näringslivet och civilsamhällets organisationer, för att rekommendera åtgärder och analysera kommunens implementering av planen.

Mer än 18 månader efter att Energi- och klimatplanen klubbades har man ännu inte påbörjat arbetet med dess Färdplan och åtgärder, och någon referensgrupp har inte tillsatts.

Vid kvällens styrelsemöte skrev styrelsen för Skövde Naturskyddsförening under en skrivelse där vi uppmanar kommunstyrelsen att omgående påbörja arbetet med Färdplan och åtgärder och där vi önskar få delta med två representanter i referensgruppen.