Rapport från geologivandringen 26 apr

Vi som bor vid foten av Billingen har ständigt mycket att upptäcka. Berggrunden från hundratals miljoner tillbaka ger förutsättningar för många källflöden och en rik flora. I norrläge, som på bilden, trivs mossan på en bergsbrant skapad när det bröts kalksten här vid Käpplunda gruva. Genom ett källflöde får mossan fukt samtidigt som kalk fälls ut i mossan – vi får ett förstenat vattenfall! Nära finns gamla kalkugnar och en skräpmark med tippmassor. Här har det vilda fått plats att vara, med stor biologisk mångfald både av fauna och flora.

Vi tog oss sedan ner mot Havstenasjön genom att följa källflöden – ömsom synliga och ömsom osynliga där de tar en genväg nere i marken. Havstenasjön är en vattenfylld dödisgrop, en närliggande är igenvuxen med mycket sälg. Den är också en fristad för betande vilda djur. Skrattmåskolonin i Havstenasjön underhöll oss och skyddar många andra fågelarter, däribland flera par svarthakedopping.