Fortsätt hjälpa Sveriges vilda bin med insatser i din trädgård – det ger resultat!

En tredjedel av Sveriges vilda bin är hotade. Därför har Naturskyddsföreningen sedan 2018 kampanjat för vilda bin genom att bland annat uppmuntra privatpersoner att sätta upp bihotell i trädgården, plantera bivänliga blommande ekologiska växter, eller sluta klippa en del av gräsmattan för att anlägga en äng. Nu visar flera studier att insatserna har gett resultat och att det är värt att fortsätta hjälpa bina.

Utan binas pollinering kan inte naturen blomstra. De är även viktiga för vår matproduktion, ungefär en tredjedel av all mat som produceras är till någon del beroende av insektspollinering och därför är det problematiskt att en tredjedel av Sveriges biarter är rödlistade.

Mindre åtgärder i din trädgård gör stor skillnad och nu visar flera studier att insatserna gett resultat för bina; fler bin över tid har observerats och en mer blommande trädgård. Bäst resultat har uppnåtts bland de som anlagt en äng med ett större antal blommande växtarter. Datan baseras på enkätsvar från de som gjort åtgärder i sin trädgård via Naturskyddsföreningens kampanj tidigare. Naturvårdsverket har också kunnat visa att insatser på andra platser gett resultat.

Vi hoppas att detta ger fler motivation att hjälpa Sveriges bin ytterligare. Det är viktigt att inte ge upp efter något år eftersom åtgärderna blir bättre över tid. Var med och stärk den biologiska mångfalden och få en vackrare trädgård på köpet!

Långhornsbi