Week of action, klimatgruppen i SLA

Hög tid att agera för klimatet – Week of action, var rubriken på en insändare i måndagens SLA undertecknad av Naturskyddsföreningen, klimatgruppen i Skövde. V 38 vill över hundra gräsrotsrörelser och organisationer i Sverige uppmärksamma vikten av social och klimaträttvisa för att en framtid ska vara möjlig för kommande generationer och att det är bråttom att agera.
Artikeln byggde på de prioriterade utvecklingsmål som antogs av kommunfullmäktige i februari. Målen visar på ambitioner att nå målen enligt Parisavtalet men det vi saknar är konkreta åtgärder som gör det möjligt att uppfylla dem. Exempelvis ligger Skövde kommun på plats 222 av 290 när det gäller minskning av koldioxidutsläpp sedan 2015. Kommunen har haft en årlig minskning med i genomsnitt 1,3 % och med en liknande minskning når vi inte målen förrän efter 2060.
Vi påpekar också att förutom  åtgärder behövs mod och en tydlighet från kommunen att visa att även livsstilsförändringar behövs för en förändring mot planetens återhämtande.
Gå gärna in och läs om de aktiviteter som anordnas av Week of action och grupper/organisationer som stöttar aktionen. Även Klimatkollen.se är intressant läsning.